Hvordan skal man blive vejledt ind i gode vaner for blogging?
Jeg tror på at der findes standarder for god blogging . ellers var jeg ikke gået igang med at finde dem på nettet.
Jeg har ikke fundet nogen spor - de er endnu utydelige og svage - men de findes bestemt!
Jeg efterlyser gode eksempler på standardregler for blogger-samfund. Deltager du i et blog-samfund
og har erfaringer med de etiske og designmæssige regler, så må du gerne udveksle erfaringer med mig.
Skriv evt. til ValdemarThomsen_1@lycos.com
Dogmeregler for Bloggere!
Jeg har fundet principper for blogging efter analyse af 365 blogge og på baggrund af analysen opstiller jeg hermed Bloggernes Dogmeregler!
1. Værdifuldhed Din første blog skal have stor værdi for dig selv.
For at få et motiveret substans i din første Blog, skal du fokusere på det,
du brænder for at fortælle om og som du ønsker dig kommentarer på!
2. Tilgængelighed Du skal markedsføre din blog i Technorati, så hurtig som mulig,
efter at du har godkendt dit indlæg og publiseret det. Det skal du, fordi du ellers ikke får besøg
også selvom du er en flittig vært m.h.t. invitationer via e-mail.
Husk på at mange skal overbevises af dig, for at det er sikkert at trykke på det link, du har
tilsendt dem!
3. Struktureret Du skal hurtigst mulig indenfor 1 uge efter at du er begyndt at have alle
design elementer på plads. Hvis du første gang ikke bliver færdig med layout og design, vil det
være som et hus, som mangler væsentlige byggelementer f.eks. tag eller vægge!
Hvem gider lægge sin vej fordi en "tomt"!
4. Annonymitet. Du skal give mulighed for annonyme kommentarer,dvs ikke moderere!
Hvis du vælger at moderere, så skal du chekke op hver dag på blogstedet.
Husk på at den besøgende skal overvinde din "nærhed" og intimitet, for at kunne komme
tættere på dig via kommentarer.
5. Profilering synlig. Din profil skal være troværdig, dvs. med oplysninger om korrekt navn,
e-mail og hjemmeside henvisning. Du skal præsentere dig, så man kan få et korrekt billede af
din profil i henhold til det du beskæftiger dig med i din Blog.
6. Faglig synlighed. Indholdet i bloggen skal afspejle din faglighed sat i relation til de
emner, du har valgt.
Niveauet på fagligheden kan øges efterhånden som kommentarerne indløber og viden bliver
mere konkret og værdifuld!
7. Rettidig omhu! Du skal hurtigst mulig give feed-back til alle afsendere af kommentarer
og medforfatteres blogindlæg! Udvis taknemmelighed og du vil blive belønnet med andre
gode bidrag til dit blogsted. At udtrykke "glæde" over et vel overstået "gæstebud"
betyder at du har fået en ven for livet - også selvom den konstruktive kritik kan være hånd,
direkte og føles personlig. Du har jo selv lagt ud, som om du er den "klogeste"!
8. Fornyelses strategi. Du skal i din blogstruktur indikere den fornyelsesfrekvens
du har lagt dig fast på at følge. Ansvarligheden skal være synlig!
Anlæg en fokusering, som svarer til det tempo i blogindlæg, som du har lagt op til og forsøg
at overholde frekvensen i dit blogsted!
9. Hyppig aktiv! Du skal være aktiv både som ejer af blogsted og som medforfatter
med admin rettigheder. Gæsteforfattere og annonyme har større friheder.
10. Etisk korrekt! Du skal altid være etisk korrekt – ikke manipulere og ikke misinformere
dine ”kunder”!
Husk på, at man kan kun snyde dem én gang!
Copyright © Valdemar Thomsen, Kursusleder hos Netnørderne 13. April 2007
ValdemarThomsen_1@yahoo.dk
Præsenteret på Netnørdernes på-vej-hjem-møde den 13. April 2007
I samarbejde med Ragnhild Brox som oplægsholder.
http://www.klogehoveder.net/RBNavigation1.html
Besøg min hjemmeside på
http://ValdemarThomsen_1.tripod.com/index.html
Jeg har forsøgt at give dig et svar som indeholder generiske principper for "Best-Blogging".
Ellers skriv til et Blog-Samfund http://sehovedstaden@lycos.com
12.3.07
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
2 kommentarer:
Jo jeg tror på gode færdselsregler også gælder for bloggere!
Selvfølgelig må en standrard for bedst case vise sig hen ad vejen med udviklingen og nye elementer finder vej til blogningsstedets templates samt udvikling af moderationen.
Jeg mener for eksempel af annonyme kommentarer skal have et præsentationsstempel på f.eks afsenders e-mail, som skrives ind i kommentarer ellers ender vi i for meget rod og "ondskaben" kan muligvis få frit løb!
Tag f.eks. til socialsquares gratis arrangementer.
På gensyn en anden gang eller skriv til valdemar.thomsen@gmail.com
Det glæder vi os til. Jeg melder mig til kurset sammen med Steen!
Send en kommentar