2.8.07

Hvad indebærer WEB2.0-konceptet, når vi skal designe og udvikle webportaler og hjemmesider?


Web2.0!
Har vi fået en ny internet highway?
Er nettet kommet op og stå igen efter dot.com krisen?

Er det elementer I en mere moderne kommunikationsform?
På alle spørgsmål kan der svares ja.
Men man kan også se at brugen af internettet har ændret sig meget og søgemaskiner er blevet meget mere almindelige til specialformål.

Karakteristik 1. WEB 1.0 ( 1990 – 2000 ) 2. WEB 2.0 ( 2001 – 2011 )
1. Præsentations platform Personlige hjemmesider
2. Egne Weblogs og kommentarer på kendte blogsteder!

Mest anvendte web bibliotek
1. Britannica online
2. Wikipedia

Søgeværktøjer
1. AltaVista, Netscape, Yahoo! Search, MSN
2. Special virksomhedssøgemaskiner som Mondo, Technorati og Google og DoubleClick

Forretnings anvendelse
1. Betaling for dokumentfiler og gratis Hvidbøger som markedsførings goodies!
Koncern websites og datterselskabs websites hver for sig
2. Omkostninger pr. Klik, godskrivning pr. Besøg, e-handel og små musikstykker eller een enkel gratis kapitel af en bog – resten koster!
Idag virksomhedsportaler for en koncern eller en branche.

Konceptet for WEB 2.0 begyndte med en konference imellem:
Forlaget O`Reilly(VP Dale Dougherty) og MediaLive International I 2001.

Der findes idag ikke et entydigt svar på en standard definition på WEB2.0: Dog har Wikipedia et bud.
Dels forklares det ved fællestræk hos dem, der overlevede .com krakket dels den øgede interesse for udvikling af special søgemaskiner.

Endelig fokuseres der på at der sker en “ægte” videndeling.
Eksempler her er Napster, Amazon.co.uk, Google Adsense, RSS (Aktuel levering af special bestilt information) og Blogger, hvor alle kan lave sig sit blogsted og findes nye netværk.

Et rigere udbytte for alle parter fås ved “ægte” videndeling:
Man har længe kunnet dele filer I Grupper (Yahoo, Google)

Alle kan på Blogger.com oprette sit eget blogsted og invitere ligesindede til at deltage I diskussioner og blive klogere via andres viden.

Søgemaskinerne kan idag give mere specifikke svar på veldefinerede spørgsmål.

En virksomhed kan indexere sine dokumenter og gøre den søgbar via en fælles webportal.

Web-design efter WEB2.0-konceptet er mere enkelt, lettere at forstå og bedre organiseret information.

Til sidst nogle eksempler på design elementer efter WEB20.0-konceptet:

For det første skal hver side være mere overskuelig og ikke “forstyrres” af blinkende “lamper” og mange kolonner som forvirrer. Højest 2 er nødvendige.

Hver side skal være styret af et veldefineret mål for informationen samt leveres evt. v.h.a. flere sprogudgaver.

Fokuseret, ren og simpel tekst. Højest 2 fonte og tekststørrelser samt matchene farver.

Web byggeriet skal ikke længere være via frames/iframes men siderne skal lænkes sammen med højest 3 CSS-kasser.
Udstyr dine websider med central CSS-layout.

Husk at hver side er en del af din branding (Hoved eller nav branding) som skal hænge sammen med firmaets/foreningens normale skiltedesign, infovisninger og brochurer.

Inddel din tekst i sektioner (div`s) og højest 3 linier for hver sektion. Øjet trættes efter 4 linier pr. Sektion.

Udstyr dine sider med “nyttige” og indexerbare ord, som bærer den rette betydning og kodning for sidens formål og din forretningslogik.

Simpel navigation I højre kolonne med forklarende link-tekst
I almindelighed skal teksten være større, så svagtseende hjælpes godt igennem. Ellers lav to sæt een for synshandikappede og een for de “normalt dumme”!
Klare stærke farver skal tiltrække øget interesse og dele siden op I sektioner.

De fleste 2.0-stil sider har 3D effekter, som kun understøtter det man vil sige med informationen.

Indlægget er gennemført den 8.August 2007 på SEH, København af Valdemar Thomsen

Ingen kommentarer: