5.11.09

Videndeling er et vigtigt element i kommunikation

Videndeling i en frivillig forenings netværk.
Oplægget er udarbejdet af Valdemar Thomsen, Tovholder i SEH-afd. 30.oktober 2009.
Et tidligere oplæg er udleveret på tovholderworkshoppen torsdag den 22. oktober 2009 i SEH.

Senior Erhverv Hovedstaden karakteriseres som en frivillig forening med det formål at give medlemmerne et sundt og kraftigt fundament til hurtigst mulig at vende tilbage på arbejdsmarkedet i ordinære jobs via et selvaktiveringsnetværk. Herunder at give det enkelte medlem mulighed for at udvide sit personlige netværk samt øge sine kompetencer på de arbejdsopgaver som SEH kan tilbyde på foreningens kontoradresse i Løngangstræde 37B, 3.th.

Videndeling anses derfor som et vigtigt værktøj til at gennemføre SEH`s formål, strategier og måltal, som de godkendes på årets generalforsamling og som er en afspejling af den kontrakt, intensioner, værdier og ønsker som der lægges op til i den årlige ansøgning til AMS i december måned 4 måneder før generalforsamlingen.
Videndeling har både en personlig, en organisatorisk og en teknologisk side som må være i harmoni med de værdier som medlemmerne gerne vil dele med hinanden og som grupper nødvendigvis skal kunne dele med hverandre samt som kontorfællesskabet deler i form af en server - PC-klient netværk samt hjemmeside /weblogs adgang via internettet.

det personlige plan er medlemsmøder, workshops og Åbent HUS samt medlemsarrangementer med til at give det enkelte medlem rig lejlighed til at både modtage og give information og viden videre indenfor såvel som udenfor kredsen af medlemmer. Noget af denne aktivitet er årsag til / konsekvens af debat, lærende processer og vidensopsamtlig samt erfaringsudveksling.
Valg at teknologiske løsninger via f.eks. deling af filer via Google-grupper, debat via weblogs og konkret opsøgning af information via hjemmesiden ændrer sig over tiden som følge af den aktuelle medlemskreds.
En nyhedsbrev i pdf-format kunne være et andet valg!

det organisatoriske plan har hver afdeling behov for planlægning, styring og kontrol via afdelingsmøderne, hvor der træffes beslutning om hvordan man gennemfører den vedtagne Strategi- og handlingsplan og opfylder måltal kvartalsvis.
Her handler det med andre ord om at forstå væriden af den arbejdskontrakt medlemmerne indgår med hinanden i det daglige arbejde og følge de retningslinier som strategierne og budgettet giver råderum for som de er udstukket af foreningens bestyrelse og godkendt på den årlige generalforsamling samt bevilget fra Arbejdsmarkedsstyrelsen for det nye arbejdsår.

Valg af løsninger er her igen deling af filer indenfor en afdeling via Serveren som et slags intranet samt brug af information fra hjemmeside og weblogs samt beslutnings-referater fra afdelingens møder. Det er også vigtig her at pointere at opskrifter på BEST Practise i form af ”kogebøger”, kvartalsrapporter som fortæller succeshistorierne samt statusrapportering på tovholdermøderne er brugte koncepter, metoder og værktøjer

Endelig har vi det, der for de fleste er kedelig information og viden, nemlig det teknologiske valg der er lagt ned i den Server-PC-klient netværksløsning med firewall, ethernet, printere, kopi- og faxmaskiner samt telefonteknologi og det valg der er gjort med hensyn til brug af webhotel med foreningens hjemmeside, intranet på serveren og sikkerhed samt garanti for at de daglige kontorrutiner kan udføres med adgang til tekst-editorer, excell regneark, power-point præsentationsprogram (evt. hentet ned fra "skyen") samt tegne- og billedprogram så man kan ”forskønne” sine hjememsider og templater, så modtagerne føler trang til at ville læse foreningens ”budskaber”.

Indlægget benyttes i SEH`s kommunikationskurser i 2010.

Ingen kommentarer: